Veel water drinken

Veel water drinken is gezond: 10 redenen om meer water te drinken

Iedereen weet dat veel water drinken van groot belang is. Logisch, als je weet dat we voor 70 % uit water bestaan. Toch slagen we er niet altijd in om voldoende water te drinken. Weet jij wat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid is? Voor volwassenen is dat 1.5 tot 2 liter per dag. Ook kinderen moeten door hun enorme groei veel drinken.

Veel water drinken - voordelen

Veel water drinken kinderen

Drink jij dagelijks voldoende? Hieronder vind je alvast 10 goede redenen om het wél te doen.

Het effect van veel water drinken op jouw lichaam

1. Meer energie en een hogere concentratie

Ook onze hersenen bestaan grotendeels uit water. Daarom is veel water drinken belangrijk. Te weinig drinken heeft een impact op je mentale prestaties. Wie gedehydrateerd is, heeft moeite om geconcentreerd te blijven. Zo wordt je lusteloos en minder productief. Start je dag alvast met een groot glas water. Drink dan pas je eerste kop koffie. Drink je de hele dag door water op het werk? Dan ben je goed bezig. Veel water drinken is hét geheim om de hele dag lang fris te blijven.

2. Je gifstoffen worden beter en sneller afgevoerd

Veel water drinken, helpt om de schadelijke stoffen snel uit je lichaam te krijgen. Zo voorkom je ziektes zoals de griep, een urineweginfectie of zelfs een gewone verkoudheid. Hoe meer water je drinkt, hoe hoger je weerstand. En dus hoe beter je lichaam zich kan verdedigen tegen aanvallende virussen.
Zo is de kans kleiner dat je je ziek moet melden.

3. Veel water drinken voorkomt hoofdpijn

Veel water drinken koppijn

Veel water drinken hoofdpijn

Hoofdpijn is vaak te wijten aan het feit dat je te weinig drinkt. Voel je je soms moe en lusteloos zonder verklaarbare reden? Vergeet dan niet om op tijd te drinken. In de meeste gevallen voel je je even later weer beter.

4. Water is goed voor je spieren

Sport je regelmatig? Dan is veel water drinken zeker een must. Zo compenseer je verloren vocht, recupereer je sneller en ga je verzuring van de spieren tegen. Het helpt ook om spierkrampen en blessures te voorkomen en het houdt de gewrichten soepel. Zo moet je je niet met stramme spieren door je dag slepen.

5. Het houdt je lichaamstemperatuur op peil

Drink je voldoende water, dan werkt je interne thermostaat beter. Je lichaam kan zichzelf dan afkoelen door vocht uit te zweten. Extra belangrijk op hete zomerdagen, want dan maakt de warmte je loom. Wil je niet in katzwijm vallen op je werk? Drink dan de hele dag door water, het houdt je scherp en dynamisch.

6. Veel water drinken verbetert de darmtransit

Dankzij een goede darmtransit worden de vitamines in je voeding beter opgenomen. Daarnaast verloopt de vertering veel vlotter, waardoor de afvalstoffen het lichaam sneller kunnen verlaten. Veel water drinken is als een verfrissende douche voor jouw darmen!

7. Gewicht onder controle houden

Veel water drinken - vermageren

Veel water drinken vermageren

Wie zich goed voelt in zijn vel, heeft minder remmingen en vliegt vlotter door zijn dag. Water is de enige drank die 0 calorieën bevat en toch een hongergevoel kan tegengaan. Als je een glas water drinkt voor het eten, eet je automatisch minder. Wie zijn frisdranken door water vervangt, zal zich verbazen over het positieve effect. Een gehydrateerd lichaam neemt minder vet op uit voeding. Het doet ook meer moeite om opgeslagen vet te verbranden.

8. Veel water drinken is de beste beautytip

Het ultieme schoonheidsproduct? Dat is water. Een gehydrateerde huid is een stralende huid. Rimpels en fijne lijntjes vallen minder op. Combineer met een hydraterende dagcrème voor het mooiste resultaat. Water is hét geheim om altijd fris en monter voor de dag te komen.

9. Veel water drinken helpt om een middagdipje te voorkomen

Veel mensen voelen hun aandacht op het werk wat verslappen rond de middag. Voor de meesten is dat vlak na het middageten. Zeker wie vettig eet of wie zware maaltijden zoals pasta eet, kan er wel eens last van krijgen. Heb je last van een middagdipje op het werk? Dan hebben wij deze gouden tip voor jou: drink véél water. Het verhoogt je concentratie en doet je energiepeil stijgen.

10. Water is het voornaamste smeermiddel voor je gewrichten

Veel mensen hebben last van rugpijn. Of dat nu door stress is, door zware arbeid of door te weinig beweging. Het is een feit dat rugpijn een typisch probleem is in onze westerse samenleving. Veel water drinken helpt o.a. artritis en rugpijn te voorkomen. Het houdt je gewrichten soepel en zorgt ervoor dat alles gesmeerd loopt.

Is veel water drinken de enige manier om vocht binnen te krijgen?

Water is het gezondst maar ook uit andere dranken, uit groenten, fruit en uit voeding, haalt je lichaam veel vocht. Het is wel zo dat hoe meer je drinkt, hoe sneller je afvalstoffen afgevoerd worden. Het beste wat je kan doen, is gesuikerde frisdranken mijden en je koffiegebruik beperken tot enkele kopjes per dag. Als je verder relatief gezond eet ben je goed bezig!

De ultieme tip om veel water binnen te krijgen: installeer een drinkwatersysteem

Een drinkwatersysteem sluit je rechtstreeks aan op je waterleiding. Meestal wordt dit in de keuken gedaan. Zo drink je gezuiverd kraanwater en sluit je de verkoop van flessen water uit. Zo ben je geneigd om de hele dag door veel water te drinken. Bovendien is het gezond, veilig, ecologisch en goedkoop. En altijd beschikbaar natuurlijk. Drinkwatersystemen voor thuis worden de norm in de toekomst. Het feit dat steeds meer mensen thuis een drinkwatersysteem installeren, toont het succes van de drinkwatersystemen aan. Alle argumenten spreken in hun voordeel. Je moet alleen durven investeren. Meer weten? Vraag een offerte bij een erkend leverancier. Veel water drinken is en blijft de boodschap!

,